Odpowiednie warunki pracy są bardzo istotnym elementem. Pełnienie obowiązków służbowych w komfortowym miejscu i nieuciążliwym otoczeniu to coś, co powinno być obligatoryjnie zapewnione przez każdego pracodawcę. Podobnie jest z środowiskiem termicznym. To, jaka temperatura w pracy powinna wystąpić jest dość dobrze opisane przez ustawodawcę. Są jednak od tego pewne wyjątki i te niuanse mogą być przyczyną niezadowolenia i konfliktów. Warto, żebyś poznał aktualny stan prawny, by wiedzieć na czym stoisz.
Jaka temperatura w pracy? Za niska być nie może, ale są pewne wyjątki
Ustawodawca określił, że temperatura w pracy nie może spaść poniżej pewnego poziomu. Wyróżnił także rozróżnienie dla pracy biurowej i fizycznej. W zaciszu pracy przy komputerze, zarządzania archiwami lub w przypadku innych zajęć termometr powinien wskazywać co najmniej osiemnaście kresek. Praca związana z wysiłkiem fizycznym także nie powinna odbywać się w zbyt chłodnym otoczeniu. Na słupku rtęci powinno widnieć nie mniej niż czternaście stopni. Jednak nie zawsze tak będzie.
Wyjątki od temperatury minimalnej w zakładzie pracy - czasem chłód to konieczność
Od tych reguł są jednak wyjątki i ustawodawca zawarł je w przepisach. Czasem to, jaka temperatura powinna występować w pracy jest determinowane przez miejsce. Jeżeli miejsce pełnienia obowiązków służbowych to chłodnia, lub inna przestrzeń, która powinna zostać utrzymana w zimnie dla utrzymania prawidłowego procesu produkcyjnego, to prawo zezwala na taką sytuację.
Szatnie, łaźnie, łazienki - tu będzie ci zdecydowanie cieplej
Odrębną przestrzenią określoną w ustawie są szatnie, łaźnie i łazienki. Ustawodawca określił, że w tych miejscach temperatura w pracy nie powinna spaść poniżej dwudziestu czterech stopni. Jest to związane z zapewnieniem komfortu pracowników, którzy przed i po pracy muszą się przebrać, a często odświeżyć się, korzystając z prysznica.
Zimno nie będzie, ale co z gorącem? Przepisy nie opisują tej sprawy jasno
Wysoka temperatura w pracy nie jest jasno określona w prawie. W przepisach znajdziesz jedynie zapis chroniący pracowników młodocianych. Dla nich słupki rtęci nie mogą przekraczać trzydziestu stopni. Na szczęście pracodawca jest zobligowany do dostarczenia swoim podwładnym zimnych napoi. Tak się dzieje, jeżeli termometry wskażą powyżej dwudziestu pięciu stopni poza budynkiem i dwudziestu ośmiu przy pracy wewnątrz.